Publicerat 16 oktober, 2015 av Anna Nordström

Tio myter om kaffe

Kaffe är vår mest folkkära dryck, men det florerar också gott om myter om kaffe. Några har du säkert hört själv, men nu är det dags att slå hål på åtminstone tio av dem!

Myt 1: Espresso innehåller mer koffein än bryggkaffe

Koffein finns i kaffebäret och i den orostade bönan som är kärnan i bäret. Bryggmetoden har ingen större betydelse för koffeinhalten, däremot från vilken art kaffet kommer och hur mycket du doserar.

Doserar du lika mycket kaffe får du i dig ungefär lika mycket koffein i en enkel espresso som en liten kopp kaffe. Men med handen på hjärtat så dricker du väl ofta mer bryggkaffe än så.

Ser man det däremot ur ett volymperspektiv innehåller espresso mer koffein eftersom det är samma mängd koffein men serverat i en mindre mängd dryck.

En klassisk italiensk espresso innehåller robustabönor som innehåller 2% koffein jämfört med arabicabönor som har hälften så mycket koffein, 1%.

Myt 2: 100% arabica smakar alltid bättre

Kaffeprovare är överens om att arabicakaffe har en rikligare och elegantare smakpalett. Robustakaffe har en träigare/jordigare smak med lägre syrlighet. Däremot kan ett dåligt sorterat arabicakaffe med många defekter smaka betydligt värre än ett robustakaffe av bra kvalitet.

 Myt 3: Te innehåller mer antioxidanter

Kaffe innehåller faktiskt mer antioxidanter än såväl grönt, svart som oolong-te.

Myt 4: Kaffet ska vara så färskrostat som möjligt

Kaffe smakar allra bäst 1-2 veckor efter rostningen. Direkt efter rostning har inte alla smaker utvecklats/mognat och smaken på kaffet kan upplevas lite ”platt” och livlös.

 Myt 5: Flera månader gammalt rostdatum =dålig smak på kaffet

Det beror helt på hur kaffet har packats. Har man en förpackning med barriär som skyddar aromer från att lämna kaffet och syre från att komma in håller sig kaffet många månader. Har man däremot en otät förpackning eller i värsta fall en papperspåse försvinner aromerna och kaffet smakar surt/syreskadat redan efter någon månad.

Myt 6: Ljusrostat kaffe är mildare för magen än mörkrostat

Det finns flera organiska syror i kaffet, men vid mörkare rostning bryts en del syror ner och kaffet blir därmed mindre ”surt” – kaffets pH blir högre. Mörkrostat eller espresso är alltså bättre för magen än ett ljus- eller mellanrostat.

Myt 7: Hela bönor är alltid att föredra framför färdigmalet kaffe

För att kaffet ska smaka bra krävs en riktigt bra kvarn. För att få en jämn extraktion i bryggningen bör du ha en så jämn kornstorlek som möjligt. En industrikvarn (färdigmalet kaffe) har en mycket stor precision när det gäller malningsgrad, du kan se skillnaden med blotta ögat om du jämför med malningen från en hemmakvarn. Många gånger kan du se såväl riktigt grova korn som nästan dammliknande kaffe från hemmakvarnen. Däremot är det stor skillnad på hemmakvarnar, en kvarn med malskivor är bättre än en kvarn med knivar och de gammaldags kvarnarna med vev kan vara riktigt bra. Med en riktigt bra kvarn är färskmalet att föredra!

 Myt 8: Du skall alltid dosera en extra skopa för kokaren/bryggaren

Mängden kaffe som man brygger påverkar smaken. Att brygga en liter är idealiskt, men om man brygger en liten mängd, t e x två koppar, blir resultatet sämre. Då kan en skopa för kannan kan vara motiverat, men välj då hellre t ex en presskanna. Annars ska du följa doseringsanvisningarna eller använda 60g kaffe/liter vatten om du mal kaffet själv. Tycker du att det smakar tunt bör du istället välja en mörkare rostning eller prova kaffe ett kaffe med fylligare smakegenskaper.

Myt 9: Automatkaffe smakar aldrig bra

Många gånger är det inte fel på kaffet i sig. Om det inte smakar bra beror det oftare på att maskininställningarna är felaktiga eller att kaffeautomaten inte är rengjord på rätt sätt.

Det är också viktigt att man inte fyller i för mycket kaffe, utan att det är snurr på omsättningen så man hela tiden brygger på färskt kaffe.

Det finns även maskintyper som exponerar malet kaffe för ljus och värme, något som är ödeläggande för smak och arom.

 Myt 10: Kaffe är vätskedrivande

De senaste studierna visar att du behöver dricka minst fyra koppar kaffe innan man kan visa en ökad urinproduktion. Däremot får man inte glömma att vätskan i några koppar kaffe gör att du får springa på toaletten oftare än annars, men det hade du behövt även om du druckit vatten istället.

 

Anna Nordström

Utbildningsansvarig Löfbergs

 

Anna Nordström

Jobbar med specialkaffe och kaffeutbildningar. Fikar ofta och mycket. Mitt favoritkaffe varierar efter vad som är bäst för säsongen. Kaffet njuter jag helst med familj och vänner på ett mysigt kafé, eller utomhus efter ett lång, lerigt träningspass.