Publicerat 1 oktober, 2020 av Löfbergs

Löfbergs och Sproud i nytt samarbete

Den ena är marknadsledare och har funnits i mer än 100 år, den andra en pigg uppstickare på en marknad som växer så det knakar. Nu startar Löfbergs och Sproud ett samarbete som ska stärka kaffeupplevelsen på landets kaféer och restauranger.

– Vi är superglada över att teama upp med Löfbergs som kommer att plocka med sig våra schyssta, växtbaserade produkter ut på fältet. Vi är två företag som delar passionen för en god och hållbar utveckling och därför matchar varandra väldigt bra, precis som våra produkter gör, säger Sammy Challal, Channel Partnership Manager på Sproud

Utvecklat av professionella baristor
Sproud i Malmö är ett svenskt varumärke som lanserades 2018 som den första ärtbaserade drycken i Europa. Idag består sortimentet bland annat av Sproud Barista, ett krämigt växtbaserat mjölksubstitut utvecklat av professionella baristor. Som klippt och skuret för Löfbergs kunder med andra ord.

– När våra egna baristor säger att Sproud Barista är det godaste och bästa växtbaserade alternativet de provat är det inget att tveka på. Det vill vi naturligtvis att fler ska få uppleva. Vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete där vi kan möta en växande skara kaffeälskare som vill ha goda produkter som är bra för planeten, säger Stefan Ekdahl, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Circular Coffee Community 
För Löfbergs är samarbetet ytterligare en del i arbetet att bidra till en cirkulär omställning inom kaffebranschen. Här har Löfbergs även tagit initiativ till Circular Coffe Community där företag bjuder in konsumenter, företag och andra aktörer för att driva utvecklingen i en mer hållbar riktning tillsammans. På hemsidan www.circularcoffeecommunity.com finns mer information samt en rad konkreta tips som kan användas både i hemmet och på kaféer och restauranger.