Klockan är fem på morgonen när Emilio Gonzales dricker dagens första kopp kaffe. Dimman ligger fortfarande tät nere i dalen, samtidigt ser han solens strålar sippra fram mellan bergstopparna. Det har blivit dags för en ny dag på kaffeodlingen.

Colombia är ett av världens mest kända kaffeländer. Här finns mer än 550 000 kaffebönder, och precis som på andra ställen är medelåldern hög. 57 är närmare bestämt. Samtidigt ser allt färre unga en framtid inom kaffe. Det är här Emilio kommer in i bilden. Han är en av deltagarna i Löfbergs satsning på nästa generation kaffebönder, där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheter och livsvillkor.

Tillbaka till Heliconia, den lilla bergsbyn i nordvästra Colombia. Storstaden Medellin ligger bara några timmar bort. Emilio funderade på att söka lyckan där, men till slut valde han att stanna och ta över sin pappas kaffeodling. Ett val han är stolt över idag. ”Mitt unika kaffe har tagit mig framåt, jag har fått studera och kunnat hjälpa min familj” berättar han.

Genom Löfbergs initiativ har Emilio bland annat lärt sig mer om hållbara odlingsmetoder, att driva upp egna kaffeplantor och använda nya sorters kaffeträd som klarar klimatförändringarna bättre. Han är också med i Fairtrade-kooperativet Antioquia som 2011 utsågs till världens bästa av Fairtrade International. Genom kooperativet får Emilio annan värdefull hjälp, bland annat med finansiering, försäkringar och sjukvård.
Allt det här bidrar till utveckling och skapar en trygghet som gör att Emilio ser ljust på framtiden. Det betyder att vi kan dricka gott kaffe i framtiden också.

Blir du nyfiken på hur det smakar så håll utkik efter nya Next Generation Colombia Brazil Dark Roast. Ett mörkrostat och välbalanserat kaffe med mörka chokladtoner. Och Fairtrade-märkt såklart.
***

Fakta Emilio Gonzales

• Framgångsrik, ung kaffeodlare i Antioquia i nordvästra Colombia
• Funderade på att flytta in till stan, men valde att ta över sin pappas kaffeodling
• Jobbar hårt med att förbättra kvaliteten på sitt kaffe, bl.a. genom att driva upp egna kaffeplantor
• En av deltagarna i Next Generation Coffee – Löfbergs satsning på unga kaffeodlare
• Levererar bönor till Löfbergs nya mörkrostade kaffe

Fakta Next Generation Coffee

• En satsning som stärker unga kaffeodlares utvecklingsmöjligheter
• Deltagarna får stöd genom både utbildning och direkt handel
• Fokus på att öka produktivitet och kvalitet så att odlarna tjänar mer pengar
• Satsningen riktar sig till unga odlare i Kenya, Tanzania och Colombia
• Löfbergs Next Generation Coffee finns som både bryggkaffe och hela bönor