1. Hem
  2. »
  3. Kaffeinspiration
  4. »
  5. Artiklar & reportage
  6. »
  7. En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

Innan hållbarhet var det välanvända begrepp det är idag, förstod familjeföretaget Löfbergs att det var avgörande att tänka i generationer, snarare än kvartal. Till exempel var man först i Sverige med att importera ekologiska kaffebönor.

I Karlstad har kaffedoften spridit sig över staden i snart 120 år. Löfbergs kafferosteri har varit familjeägt lika länge och just nu är det fjärde generationen som driver bolaget framåt. Just ”framåt” är ett ledsagande ord för familjen, som hela tiden drivits av en innovation- och entreprenörsanda med fokus på nästa generation – snarare än nästa kvartal. Tidigt förstod man nämligen vilken positiv kraft ett bolag kan vara, både lokalt och globalt.

”Vi har tentakler runt hela ekvatorn. Redan som barn förstod vi att de utmaningar som kaffebönderna möter i odlarländerna – med klimatförändringar, social och ekonomisk utsatthet – även påverkar oss här i Sverige” säger Martin Löfberg, fjärde generationen Löfbergare och vd för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet.

Martin Löfberg, VD för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet och fjärde generationen i familjeföretaget.

För 23 år sedan startades initiativet International Coffee Partners, ett samarbete med andra familjeägda kafferosterier runt om i Europa. De såg en möjlighet i att tillsammans kunna driva utvecklingen framåt på plats i kaffeodlarländerna, och ge nästa generation odlare bättre förutsättningar och livsvillkor.

Ett projekt i Etiopien, kaffets ursprungsland, blev katalysatorn till att sedan starta Familjen Löfbergs stiftelse. ”Här har vi i familjen verkligen varit närvarande och finansierat samt initierat arbeten för att främja särskilt unga kaffeodlares framtidsutsikter” berättar Therese Löfberg, också fjärde generationen Löfbergare samt ordförande i Familjen Löfbergs Stiftelse. 2023 blev Löfbergs kaffe Sveriges mest sålda och genom att bära sitt efternamn på produkten man säljer kommer ett extra lager av ansvar. ”Vi strävar hela tiden efter att bli bättre. Att köpa vårt kaffe ska alltid kännas som ett tryggt och schysst val för både människa och miljö” förklarar Martin.

Therese Gustafsson, ordförande i Familjen Löfberg Stiftelse och fjärde generationen i familjeföretaget.

Läs mer om familjen Löfbergs initiativ för nästa generation i kaffets värld här.

Läs mer!

Gratis guide: Så får du godare kaffe på jobbet – bli en kaffechef!

Artikel
Kaffe på jobbet
Är du ansvarig för kaffet på jobbet – officiellt eller inofficiellt? Då är den här guiden för dig. Få…
Läs mer

5 vanliga kaffeproblem på jobbet – och hur du löser dem

Artikel
Kaffe på jobbet
Kallt kaffe? Maskinpaus? Här är 5 igenkännbara kaffeproblem på jobbet – och hur du enkelt löser dem.
Läs mer

5 tips för godare kaffe på jobbet – varje dag

Artikel
Kaffe på jobbet
Trött på ljummet kaffe och stressiga raster? Med rätt bönor, smarta maskiner och baristakunnig hjälp blir kaffet en höjdpunkt…
Läs mer

Kaffets verkliga värde – vår resa till kaffeodlarna i Nicaragua

Artikel
Vad kostar en kopp kaffe – egentligen? Vi reste till Nicaragua och fick en fördjupad syn på kaffe, hållbarhet…
Läs mer