Varje kopp gör skillnad när du väljer certifierat kaffe 

När du köper certifierat kaffe bidrar du till en mer hållbar värld. Ditt val påverkar människor och miljö, både idag och i framtidenLöfbergs produkter kommer med minst en märkning, ibland med en kombination av flera. 

 

Kaffe är världens näst största handelsvara och för att vara hållbar på riktigt behöver man ta ansvar hela vägen, från böna till kopp. Löfbergs köper allt kaffe direkt från odlarländerna och är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. 

 

Odlingsmetoder, produktionsförhållanden och förpackningsmaterial är några av de faktorer som avgör om kaffet är bra eller dåligt för planeten. Det är också områden som är särskilt viktiga för att hållbarhetsarbetet ska ge effektVissa saker påverkar långsiktigt, medan andra gör stor skillnad varje dag. Ett tydligt resultat och bevis kan du se direkt på förpackningen i form av olika symboler och märkningar.  

 Det är stor skillnad på certifierat och icke-certifierat kaffe. Att jobba med certifieringar innebär att en oberoende part kontrollerar att allt går schysst till. Att produktionen och arbetsförhållanden sker med hänsyn till både människor och miljö. För kaffe utan certifiering har man inte samma insyn eller kontroll över hur de som arbetar på odlingarna har det, eller om man använder kemiska bekämpningsmedel eller annat som skadar miljön på kaffeodlingen 

I slutändan innebär det alltså att du som konsument har stora möjligheter att påverka till det bättre genom att köpa och fråga efter certifierade produkter i butiken eller på café 

De märkningar Löfbergs jobbar med har lite olika fokus, men alla bidrar till en hållbar utveckling för människor och miljö.

 

EU-ekologisk
Märkningen visar att kaffet kommer från ekologiska odlingar utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. 

Fairtrade 
Märkning
 med fokus på mänskliga rättigheter. Bonden garanteras ett minimipris och kooperativet får en extra premie. Det skapar förutsättningar för bättre arbets- och livsvillkor. 

 

 

Rainforest Alliance
Märkning med fokus på att bevara den biologiska mångfalden, hållbara odlingsmetoder och odlarnas försörjningsmöjligheter och arbetsvillkor. 

 

Många klimatsmarta val

Löfbergs hållbarhetsarbete pågår på flera fronter samtidigt. Alla insatser ska bidra till social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling. Utöver de krav och regler som måste uppfyllas för att kaffet ska bli certifieratså jobbar vi hårt med att minska vårt klimatavtryck genom att välja moderna förpackningsmaterial och hållbara transporter. 

 

Löfbergs köper allt kaffe direkt i odlarländerna och fraktar det sedan med båt och tåg ända in i vårt rosteri, och vi packar smart för att få ner antalet transporter. När kaffet rostats och packats körs det till lagret i en hybridlastbil som går på el och fossilfri diesel, vilket minskar koldioxidutsläppen med 92 procent jämfört med en konventionell lastbil. 

Förpackningens material gör stor skillnad för produkternas totala klimatavtryck och här har Löfbergs länge varit en förebild i kaffebranschenFör 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med att ta bort aluminiumet i kaffeförpackningen och nu har man tagit nästa stora kliv och byter ut delar av den fossila plasten med ett växtbaserat alternativ. Senast år 2030 kommer alla Löfbergs förpackningar bara innehålla återvunnet eller förnybart material. 

 

Fler artiklar

Filter: Visa alla
+ Kategorier
  • Visa alla
  • Inspiration & produkt
  • Miljö & innovation
  • Tester & samarbeten
+ Typ
  • Visa alla
  • Artiklar
  • Video
  • Event
  • Produkt

Kathrine Löfberg ny ordförande för internationellt klimatinitiativ

Kathrine Löfberg har utsetts till ordförande för coffee&climate (c&c), ett icke-vinstdrivande initiativ där kaffeföretag, offentliga ...

Vi breddar sortimentet med hela bönor

Med produktserien Next Generation Coffee Lovers vill vi ge kaffeälskare chansen att utforska nya spännande smaker. Nu presenterar vi fyra ...

Viking Line sjösätter nytt avtal med Löfbergs

Samarbetet mellan Viking Line och Löfbergs har flutit på sedan 2013, nu fortsätter resan ytterligare två år. Det betyder att Viking Lines ...

Stolt huvudsponsor av Sveriges mästerkock

2022 är Löfbergs huvudsponsor av Sveriges mästerkock. TV-programmet där vi får följa amatörkockar som tagit sig ur det bekväma ...

Värmländsk kaffejord kan få Sverige att växa

Kan rester från Löfbergs kafferosteri användas för att tillverka näringsrik trädgårdsjord? Det ska ett unikt pilotförsök hos Econova på ...

Familjeföretag i gott samarbete

Familjeföretagandet ligger Löfbergs varmt om hjärtat, därför gör det oss lite extra stolta att en av våra partners är ett av Sveriges ...

Samarbete för en hållbar framtid

En hållbar utveckling förutsätter samarbete, och vi blir bättre genom att lära av andra. På Löfbergs engagerar vi oss i nätverk och olika ...

Inkludering gör oss smartare

På Kafferosteriet Löfbergs tror vi på mångfald och inkludering. Därför vill vi erbjuda våra medarbetare en arbetsplats där alla oavsett ...

Tillsammans för en rättvis tillväxt

En rättvis tillväxt på kommersiella villkor, där grundläggande mänskliga rättigheter respekteras är en förutsättning för en hållbar ...

Från linjär till cirkulär

Kaffe är fantastiskt! Doften och smaken, att det ger oss energi och får oss att vakna. Ett socialt kitt som får människor att träffas och ...

Holfast prisas för framgångsrikt familjeföretagande

Oscar och Heléne trodde dom skulle ha ett internt Teams-möte, i stället överraskades dom av beskedet att Holfast vunnit Löfberg Family ...

Ramverk för hållbara affärer

Världens forskare är eniga. Läget för klimatet är akut. Den biologiska mångfalden minskar, våra ekosystem rubbas och mänskliga ...

Utmaningar och hopp på hållbarhetsområdet

Det handlar om kraften i att göra saker tillsammans, även på hållbarhetsområdet. Här berättar Kathrine Löfberg, styrelseordförande och ...

Här får familjer som står inför det värsta vara tillsammans

Vi är stolta samarbetspartners till Ronald McDonald Hus. Här kan familjer som genomgår tuffa tider, vakna upp till doften av nybryggt kaffe i ...

Martin Löfberg tillhör den fjärde generationen i familjeägda Löfbergs som grundades 1906. Sedan dess har företaget sett många skiften. Nu ...

Klimatförändringar och att allt färre i nästa generation vill ta över odlingarna. Kaffeindustrin har en hel del utmaningar att klara av för ...

Muntligt kontrakt för en inkluderande arbetsplats

Under våren 2021 genomförde vi en workshopserie för alla 200 medarbetare i Sverige för att öka kunskapen kring trakasserier och kränkande ...

Varför 450 gram?

Sedan 2019 är alla våra paket med bryggkaffe 450 gram. Det är ett resultat av att vi 2011 beslutade oss för att allt vårt kaffe ska komma ...

Vi är ny kaffepartner till Pophouse Entertainment och nya Space

Vi på Löfbergs är ny kaffepartner till Pophouse Entertainment som äger och driver ABBA the Museum, Pop House Hotel, Cirkus och Hasselbacken ...

Tre sätt att fira kaffets dag på

29 september, en helt vanlig dag enligt vissa. Inte enligt oss. Skulle Sverige ha två nationaldagar tycker vi 6 juni skulle vara den ena och 29 ...

Nu menssäkrar vi!

Varannan person i Sverige har någon gång mens, ändå är inte mensskydd lika självklart på toaletter som toalettpapper. Hos oss på ...

Vi är en del av Era of We

Löfbergs är en del av Era of We, den första digitala plattform som för samman kaffeodlare, kafferosterier och konsumenter. Syftet är att ...

Vi rostar hela bönor enligt slow roast-metoden

  Tidigare under sommaren, 1 juli närmare bestämt, invigde vi vårt nya rosteri för hela bönor i Välsviken, Karlstad. I det nya ...

Löfbergs ny kaffepartner till Stockholm Lives arenor

Vi är glada över att meddela att vi på Löfbergs är ny partner och exklusiv leverantör av varma och kalla kaffedrycker till Stockholm Lives ...