Holfast prisas för framgångsrikt familjeföretagande

Oscar och Heléne trodde dom skulle ha ett internt Teams-möte, i stället överraskades dom av beskedet att Holfast vunnit Löfberg Family Business Award, ett pris som uppmärksammar framgångsrika familjeföretag och deras betydelse för värmländskt och svenskt näringsliv.

– Vi är oerhört glada och stolta över priset, inte minst med tanke på vilka andra anrika företag som var nominerade. Självfallet så får vi fira priset med våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb, säger OscarOscarsson, vd på Holfast och familjeföretagare i tredje generationen.

Expansivt företag med familjär andaFöretaget grundades 1929 av Oscar och Helénes farfar och har sedan dess utvecklats till en koncern med fyra transportbolag och ett delägt utbildningsföretag. Huvudkontoret ligger i Karlstad, men företaget är verksamt över hela Mellansverige.

Holfast och familjen Oscarson vinner Löfberg Family Business Award med motiveringen:

”Familjen Oscarson har under närmare 100 år färdats på en lyckosam väg. Viljan att utvecklas finns fortfarande kvar, och idag driver tredje generationen en expansiv verksamhet inom transport och logistik där den familjära andan och ett genuint ansvarstagande för medarbetare, branschen och lokalsamhället bidrar till affärsmässiga framgångar. Det gör familjen Oscarson till en utmärkt ambassadör för familjeföretagande och dess betydelse för Värmland.”

Goda ambassadörerLöfberg Family Business Award instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar. Priset delas ut av familjen Löfberg i samarbete med 100° Karlstad.

– Framgångsrika familjeföretag kombinerar ofta goda affärer med ett ansvarstagande som gynnar inte bara familjen och företaget utan även lokalsamhället. Här imponerar familjen Oscarsson och Holfast. Dom är ett föredöme för familjers företagande och därmed en värdig vinnare av Löfberg Family Business Award, säger Kathrine Löfberg.

– Yrkesutbildningen som Holfast driver är ett bra exempel på att deras ansvarstagande sträcker sig utanför den egna sfären. Den är naturligtvis ett sätt att säkra den egna rekryteringen, men skapar också nytta för andra aktörer och branschen som helhet. Riktigt snyggt! säger Mikael Löfberg.

Som vinnare av Löfberg Family Business Award blir familjen Oscarson medlemmar i Family Business Network, ett nätverk för svenska familjeföretag.

– Familjeföretagande är en speciell ägarform med unika fördelar och utmaningar. Därför är det oerhört värdefullt att dela erfarenheter och inspireras av andra, och här är Family Business Network en värdefull tillgång, säger Kathrine Löfberg.

Mer nyheter från oss!

Filter: Visa alla
+ Kategorier
  • Visa alla
  • Inspiration & produkt
  • Miljö & innovation
  • Tester & samarbeten
+ Typ
  • Visa alla
  • Artiklar
  • Video
  • Event
  • Produkt

Smak och arom

I en enda kopp kaffe finns närmare 900 aromer, ungefär dubbelt så många som i vin. Smaker av kaffe påverkas av varje steg från att fröet ...

Samarbeten som gör skillnad

80–90 % av kaffets klimatpåverkan sker i odlarland, och därför är det extra värdefullt att minimera svinnet av färdig produkt. Utifrån ...

Revolutionera kaffebranschen

Martin Löfberg tillhör den fjärde generationen i familjeägda Löfbergs som grundades 1906. Sedan dess har företaget sett många skiften. Nu ...

Rädda morgonkaffet

Klimatförändringar och att allt färre i nästa generation vill ta över odlingarna. Kaffeindustrin har en hel del utmaningar att klara av för ...

Alla är olika – olika är bra

Fotboll har precis som kaffe och fikastunden en enande kraft som samlar människor och får dom att känna glädja och gemenskap. Här spelar det ...

Vägen till VM i Shanghai

Yrkes VM, eller World Skills som det heter på engelska, är ett mästerskap som i oktober 2022 anordnas i Shanghai. I det svenska landslaget ...

Kathrine Löfberg ny ordförande för internationellt klimatinitiativ

Kathrine Löfberg har utsetts till ordförande för coffee&climate (c&c), ett icke-vinstdrivande initiativ där kaffeföretag, offentliga ...

Vi breddar sortimentet med hela bönor

Med produktserien Next Generation Coffee Lovers vill vi ge kaffeälskare chansen att utforska nya spännande smaker. Nu presenterar vi fyra ...

Viking Line sjösätter nytt avtal med Löfbergs

Samarbetet mellan Viking Line och Löfbergs har flutit på sedan 2013, nu fortsätter resan ytterligare två år. Det betyder att Viking Lines ...

Stolt huvudsponsor av Sveriges mästerkock

2022 är Löfbergs huvudsponsor av Sveriges mästerkock. TV-programmet där vi får följa amatörkockar som tagit sig ur det bekväma ...

Värmländsk kaffejord kan få Sverige att växa

Kan rester från Löfbergs kafferosteri användas för att tillverka näringsrik trädgårdsjord? Det ska ett unikt pilotförsök hos Econova på ...

Familjeföretag i gott samarbete

Familjeföretagandet ligger Löfbergs varmt om hjärtat, därför gör det oss lite extra stolta att en av våra partners är ett av Sveriges ...

Samarbete för en hållbar framtid

En hållbar utveckling förutsätter samarbete, och vi blir bättre genom att lära av andra. På Löfbergs engagerar vi oss i nätverk och olika ...

Inkludering gör oss smartare

På Kafferosteriet Löfbergs tror vi på mångfald och inkludering. Därför vill vi erbjuda våra medarbetare en arbetsplats där alla oavsett ...

Tillsammans för en rättvis tillväxt

En rättvis tillväxt på kommersiella villkor, där grundläggande mänskliga rättigheter respekteras är en förutsättning för en hållbar ...

Från linjär till cirkulär

Kaffe är fantastiskt! Doften och smaken, att det ger oss energi och får oss att vakna. Ett socialt kitt som får människor att träffas och ...

Holfast prisas för framgångsrikt familjeföretagande

Oscar och Heléne trodde dom skulle ha ett internt Teams-möte, i stället överraskades dom av beskedet att Holfast vunnit Löfberg Family ...

Ramverk för hållbara affärer

Världens forskare är eniga. Läget för klimatet är akut. Den biologiska mångfalden minskar, våra ekosystem rubbas och mänskliga ...

Utmaningar och hopp på hållbarhetsområdet

Det handlar om kraften i att göra saker tillsammans, även på hållbarhetsområdet. Här berättar Kathrine Löfberg, styrelseordförande och ...

Här får familjer som står inför det värsta vara tillsammans

Vi är stolta samarbetspartners till Ronald McDonald Hus. Här kan familjer som genomgår tuffa tider, vakna upp till doften av nybryggt kaffe i ...

Martin Löfberg tillhör den fjärde generationen i familjeägda Löfbergs som grundades 1906. Sedan dess har företaget sett många skiften. Nu ...

Klimatförändringar och att allt färre i nästa generation vill ta över odlingarna. Kaffeindustrin har en hel del utmaningar att klara av för ...

Muntligt kontrakt för en inkluderande arbetsplats

Under våren 2021 genomförde vi en workshopserie för alla 200 medarbetare i Sverige för att öka kunskapen kring trakasserier och kränkande ...

Varför 450 gram?

Sedan 2019 är alla våra paket med bryggkaffe 450 gram. Det är ett resultat av att vi 2011 beslutade oss för att allt vårt kaffe ska komma ...